♀♥♫۞مـنـتـدى بـنـاتــ وشـبـابـ كـ،ـولـ۞♫♥♂
المنتدى الجديد

منتديات شباب وبنات مصر


www.egymt.com

ترجو التسجل


مع تحيات الادارة

♀♥♫۞مـنـتـدى بـنـاتــ وشـبـابـ كـ،ـولـ۞♫♥♂

أهـلا بـِك يـا {زائر} مِــنور/ة المنتدى يا كـَـمـ،يـلـ/ة
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخولالتسجيل

شاطر | 
 

 كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
THE KING
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~



كيف تعرفت علينا؟ : دعوة من الادارة
رسالة sms رسالة sms : مهما العمر يجري ,,

ميلادي و هجري ,,,

سيبقا حبك في قلبي بيجري ,,,
ذكر
العذراء
عدد المساهمات : 1878
العمر : 21
المـكـان : جنب تاني محطة بنزين عالسمال من وانت جاي من عاليمين
العمل/الترفيه : لاعب منحرف ( محترف )
المزاج : أنا عامل دماغ تمام ... مش بانجو ولا برشام
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2019
تاريخ التسجيل : 03/09/2009

مُساهمةموضوع: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 6:22 am

كيف تحمي نفسك من السحر و الجن
كيف تحمي نفسك من الشياطين, الجن, العين, السحر, الوسواس, الهموم والأحزان

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي رسول الله, أما بعد...

فقد شرع الله سبحانه وتعالي لعباده ما يتقون به شر العين والسحر وغيرهما من الشرور قبل وقوعها. وإليك عددا من وسائل الوقاية منها بإذن الله.

• وسائل الوقاية من الشياطين:

1. المحافظة علي جميع الفرائض والواجبات والابتعاد عن جميع المحرمات والتوبة من جميع السيئات.

2. قراءة سورة البقرة فإن الشيطان ينفر من البيت الذي تقرأ فيه.

3. قراءة آية الكرسي فمن قرأها عند النوم فإنه لا يقربه شيطان حتى يصبح.

4. قول" لا إله إلا الله وحده لا شريك له, له الملك وله الحمد وهو علي كل شيء قدير". (مائة مره) فإنها حرزا من الشيطان اليوم كله.

5. ذكر الله, فإن الشياطين تخنس عند ذكر الله.

6. إمساك الصبيان ساعة الغروب فإن الشياطين تنتشر حينئذ.

7. الاستعاذة بالله من كيدهم.

• وسائل الوقاية من الجن:
1. قراءة آية الكرسي.

2. قول” بسم الله"عند كل عمل.

3. قول "أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق" عند نزول أي منزل.

4. المحافظة علي أذكار الصباح والمساء ودخول المنزل والخروج منه ود!!!!!!!!!!!!!! الخلاء وغيرهما من الأذكار.

• وسائل الوقاية من السحر:
1. قراءة سورة الإخلاص والمعوذتين.

2. التحصن بالأذكار والتعويذات المأثورة.قال سماحة الشيخ ابن باز" وهذه الأذكار والتعويذات من أعظم الأسباب في اتقاء شر السحر وغيره من الشرور لمن حافظ عليها".

3. أكل سبع تمرات عجوة في الصباح (من تمر المدينة) قال الشيخ ابن باز " ويرجى أن يعم ذلك جميع أنواع التمر".

• وسائل الوقاية من العين:
1. قراءة سورة الإخلاص والمعوذتين و آية الكرسي وفاتحة الكتاب.

2. قول "أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق"

3. تعويذ الصبيان كما كان الرسول صلي الله عليه وسلم يعوذ الحسن والحسين" أعيذكما بكلمات الله التامه من كل شيطان ووهامه ومن كل عين لامه"

4. ستر محاسن من يخشى عليه من الإصابة من العين.

• وسائل الوقاية من الوسواس:
1. الإستعاذه بالله من الشيطان ووسوسته.

2. قراءة سورة الناس والفلق.

3. ذكر الله فهو أنفع علاج في دفع الوسوسة.

4. عدم الإلتفات والاسترسال مع تلك الوساوس.

• وسائل الوقاية من الهموم والأحزان:

قل" اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

هذا ما تيسر من جمعه ونسأل الله أن ينفع به وصلي الله علي نبينا محمد

قال صلي الله عليه وسلم ((احفظ الله يحفظك)) رواه الترمذي.



مع تحياتي / ابو نوار
THE KING
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shosho
مشــ©الالـعـاب©ـــرفة
مشــ©الالـعـاب©ـــرفة



كيف تعرفت علينا؟ : عبر صديق/صديقة لى
رسالة sms رسالة sms : عدت سنة وراها سنة فتحوا العيون واستغربوا لا هم لقيوا حبهم ولا فهمنا نفسنا


انثى
الجدي
عدد المساهمات : 3019
العمر : 21
المـكـان : a7lamy
العمل/الترفيه : 3aysha 7yaty
المزاج : ro2an
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2546
تاريخ التسجيل : 17/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 10:57 am

ميرسي ليك يا احمد
بجد بجد توبيك رائع وتسلم ايدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
~{EME}~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~


كيف تعرفت علينا؟ : دعوة من الادارة
رسالة sms رسالة sms : اخيرا خلصت الامتحانات ورجعتلكم وحشتوني
ذكر
العقرب
عدد المساهمات : 2246
العمر : 23
المـكـان : السلطنهـ عمانـ
العمل/الترفيه : الصيد ,, والبلياردو
المزاج : مش تمامـ,
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2452
تاريخ التسجيل : 14/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 11:48 am

لمين الموضوووع


دة بس


ههههههههه


هنتحسد علي اية يا خويا


هههههه

ثانكسوووو علي التووووبيك يا حمادة


والي خايف علي نفسة يعمل الكلام دة بلظبت وميخفش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
THE KING
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~



كيف تعرفت علينا؟ : دعوة من الادارة
رسالة sms رسالة sms : مهما العمر يجري ,,

ميلادي و هجري ,,,

سيبقا حبك في قلبي بيجري ,,,
ذكر
العذراء
عدد المساهمات : 1878
العمر : 21
المـكـان : جنب تاني محطة بنزين عالسمال من وانت جاي من عاليمين
العمل/الترفيه : لاعب منحرف ( محترف )
المزاج : أنا عامل دماغ تمام ... مش بانجو ولا برشام
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2019
تاريخ التسجيل : 03/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الإثنين سبتمبر 21, 2009 10:12 pm

ميرسي ليكم يا شباب

نصيحة اخويه

اقروا كل الكلام ده
واعملوا عكسه علطول
هع هع هع

ميرسي لمروركم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فرعون الحب
~عضو اتـعلم اخيراً~
~عضو اتـعلم اخيراً~



رسالة sms رسالة sms : ضع النص التي تريده ان يتحرك أفقياً مكان هذه الجملة

ذكر
الجوزاء
عدد المساهمات : 63
العمر : 23
المزاج : مش عارف أقول إيه بس لعلمكم أنا مش متضايق
النوع :
المزاج :
الدوله :
نقاط : 83
تاريخ التسجيل : 17/10/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   السبت أكتوبر 24, 2009 1:34 am

بجد مرسي على الموضوع الجامد ده




تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
THE KING
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~



كيف تعرفت علينا؟ : دعوة من الادارة
رسالة sms رسالة sms : مهما العمر يجري ,,

ميلادي و هجري ,,,

سيبقا حبك في قلبي بيجري ,,,
ذكر
العذراء
عدد المساهمات : 1878
العمر : 21
المـكـان : جنب تاني محطة بنزين عالسمال من وانت جاي من عاليمين
العمل/الترفيه : لاعب منحرف ( محترف )
المزاج : أنا عامل دماغ تمام ... مش بانجو ولا برشام
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2019
تاريخ التسجيل : 03/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الإثنين نوفمبر 23, 2009 2:34 am

تقبلنا مرورك يا ابوحميد


غصب عني يعني


هههههههه


لا لا بجد انا فرحت علشان حضرتك نورتلي التوبيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ibrahim_elgzar
~عـٌضـو رَبـنا معـاهـ
~عـٌضـو رَبـنا معـاهـ



رسالة sms رسالة sms : ضع النص التي تريده ان يتحرك أفقياً مكان هذه الجملة

ذكر
الميزان
عدد المساهمات : 29
العمر : 29
المـكـان : http://www.tagged.com/death_mask
العمل/الترفيه : sutdent/dept.automotive & tractors engineering
المزاج : Do not judge a book by its cover
النوع :
المزاج :
الدوله :
نقاط : 60
تاريخ التسجيل : 14/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الأحد ديسمبر 06, 2009 2:57 am

يحميك ربي ويحفظك يا كينج

موضع جميل جداااااااااااااا

الواحد ممكن يتحمل اي شئ إلا العين الحسودة


والمثل بيقول" عضة أسد ولا نظرة حسد"

شكرا ليك على الموضوع يا كينج

تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
THE KING
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~
~عُـ،ـضـو لَا يـُعـلـى عَـ،لـيـه~



كيف تعرفت علينا؟ : دعوة من الادارة
رسالة sms رسالة sms : مهما العمر يجري ,,

ميلادي و هجري ,,,

سيبقا حبك في قلبي بيجري ,,,
ذكر
العذراء
عدد المساهمات : 1878
العمر : 21
المـكـان : جنب تاني محطة بنزين عالسمال من وانت جاي من عاليمين
العمل/الترفيه : لاعب منحرف ( محترف )
المزاج : أنا عامل دماغ تمام ... مش بانجو ولا برشام
النوع :
المزاج :
الدوله :
الاوسمه :
نقاط : 2019
تاريخ التسجيل : 03/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الأربعاء ديسمبر 09, 2009 4:29 am

ميرسي لمرورك الجميل يا معلم


يا رب التوبيك يكون عجبك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ملكة الاحساس
~عُـضو مُحترف~
~عُـضو مُحترف~



كيف تعرفت علينا؟ : عبر صديق/صديقة لى
رسالة sms رسالة sms : قولى يالى اقرب منى ليا فعلا انا مش ليك وازاى انا هونت عليك قلبى سابنى غصب عنى راحلك يترجى فى عنيك ولا ليلة من لياليك مش قادر اصدق انى مش همسك ايدك تانى ولا قادر اصدق انى مش هخدك بياحضانى وان انت هتبقا مجرد ذكرى انا عشتها
انثى
السرطان
عدد المساهمات : 202
العمر : 20
المـكـان : مــــ ع نفــــ س ــــى
العمل/الترفيه : حبة .. وحبة
المزاج : ع ـــــــــــال الـــ ع ـــــــــــــال
النوع :
المزاج :
الدوله :
نقاط : 209
تاريخ التسجيل : 03/02/2010

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   السبت مارس 27, 2010 9:26 am

وااااااااو بجد الموضوع جامد
اوووى يا كنج تسلم ايدك
وربنا يحفظنا ويحفظك يااارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احلى البنات
~عُـضو مُحترف~
~عُـضو مُحترف~



كيف تعرفت علينا؟ : اعلانات جوجل
رسالة sms رسالة sms : welcome to shpap & banat co0ol
انثى
الجوزاء
عدد المساهمات : 247
العمر : 18
المـكـان : الكويت
العمل/الترفيه : طالبة
المزاج : رمنسيه
النوع :
المزاج :
الدوله :
نقاط : 247
تاريخ التسجيل : 29/06/2010

مُساهمةموضوع: رد: كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن   الأربعاء يونيو 30, 2010 5:24 pm

واااااو يهبل الموضوع ونفس الوقت مفيد جدا




تسلم على الموضوع الرائع تقبل مروري



شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
كيف تحمي نفسك من السحر والعين و الجن
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
♀♥♫۞مـنـتـدى بـنـاتــ وشـبـابـ كـ،ـولـ۞♫♥♂ :: ღ.¸¸.بناتـ وشبابـ كولـ, حوارات نقشات اراء عامه.¸¸.ღ :: `·.¸¸.·¯`··._.· (منتدى الاسلاميات والقرأن الكريم) `·.¸¸.·¯`··._.·-
انتقل الى: